Kolikkopelien suunnittelu – miten pelit ovat muuttaneet muotoaan?

Netticasinopelien valmistajia on kymmeniä. Jokaisella pelivalmistajalla on oma tapansa pelien suunnitteluun, mutta kolikkopelit ovat yhä säilyttäneet lähes alkuperäisen muotonsa. Kun verrataan ensimmäisiä kolikkopeliautomaatteja jotka kehitettiin 1890-luvulla ja tämän päivän suosituimpia videokolikkopelejä, niissä on yllättävän paljon yhtäläisyyksiä. Molempien pelien toimintaperiaate on sama, vaikka teknisiltä ominaisuuksiltaan pelit eroavatkin toisitaan huomattavalla tavalla. Ulkoasuiltakaan pelit eivät ole muuttuneet radikaalisti. Nykyisissä kolikkopeleissä on yhä samannäköiset rullat ja pelimerkit kuin yli 100 vuotta sitten.

Voidaankin sanoa, että pelikoneiden kehitys oli pitkään vaiheessa, jossa kehitys oli hidasta, ja mitään kolikkopelit radikaalisti muuttavaa ei tapahtunut vuosikymmeniin. Toisaalta on huomionarvoista, että mitään alkuperäistä toimintaperiaatetta muuttanutta ei vieläkään ole tapahtunut, vaikkakin teknologia pelien takana ja tapamme pelata ovatkin muuttuneet radikaalisti. Mikäli puhutaan nimenomaan pelitapojen ja pelien suunnitteluun vaikuttaneista muutoksista, merkittävin muutos on pelien siirtyminen nettiin.

1990-luvun puolessa välissä kolikkopelien suunnittelun mullisti täysin ensimmäisten netissä toimivien kolikkopelien julkaisu. 1990-luvun aikana julkaistiin ensimmäiset netticasinot, mutta niiden suosio jäi vielä vähäiseksi, sillä nettiyhteydet olivat harvinaisia ja kalliita, eikä niitä vielä monessa kotitaloudessa ollut lainkaan. 2000-luvun alkupuolella internet tuli lähes kaikkien saataville ja nettiyhteyksistä tuli vähitellen entistä nopeampia. Samaan aikaan myös netticasinot yleistyivät ja casinopelien suunnittelu alkoi keskittyä enemmän netissä pelattaviin peleihin. Aiemmin pelkästään peliautomaatteja suunnitelleet pelivalmistajat, kuten IGT ja Bally, alkoivat nyt suunnitella myös netissä pelattavia casinopelejä. Markkinoille ilmaantui myös täysin nettipeleihin keskittyneitä pelivalmistajia, kuten Microgaming ja NetEnt, joista molemmat aloittivat toimintansa jo 1990-luvun aikana. 2010-luvulla on tullut lisää uusia pelivalmistajia, joista huomionarvoisia ovat esimerkiksi Quickspin ja Yggdrasil, joka on perustettu alle viisi vuotta sitten, mutta joka on jo saavuttanut aseman yhtenä parhaimpana kolikkopelien valmistajana.

Persoonalliset casinopelit

Kaikilla pelivalmistajilla on omat tapansa suunnitella pelejä, ja monista peleistä huomaa helposti, minkä pelivalmistajan kolikkopeli on kyseessä. Jokaisen pelivalmistajan tavoitteena on varmasti myös jossain määrin jättää peleihin oma persoonallinen kädenjälkensä, sillä kolikkopelit eivät ominaisuuksiltaan eroa toisistaan huomattavasti. Yksityiskohdat tekevät pelistä tunnistettavan ja ovat osa pelivalmistajan tavaramerkin rakentamista. Pelivalmistajien välillä on huomattavissa kuitenkin myös silminnähtävää kilpailua, joka on johtanut hyvin samantyylisten kolikkopelien julkaisuun. Saattaa vaikuttaa järjettömältä, että pelivalmistajat tekevät lähes samanlaisia pelejä, vaikka vain taivas on rajana, mitä tulee pelien teemoihin. Jos kuitenkin tarkastellaan asiaa lähemmin, asialle on täysin looginen selitys. Kaikkein suosituimmat pelit ovat nimittäin niitä, joiden teema on ennalta tuttu jostakin. Pelivalmistajan ei ole myöskään tarpeellista luoda itse kokonaan uusia hahmoja, kun pelivalmistaja ”varastaa” hahmonsa jo ennaltaan tunnetuista elokuvista ja saduista. Toisinaan tämä varastaminen on täysin suoraa, ja pelien teema rakentuu kokonaan esimerkiksi klassikkosadun ympärille, mutta joskus peleissä on vain jotakin tuttua. Syy siihen, että peleissä on lähes aina jotakin tuttua voi olla joko se, että kaikki teemat ovat jo jollain tapaa käytettyjä tai se, että peleihin lisätään jotakin ennaltaan tuttua tarkoituksella. Oli syy kumpi tahansa, se luultavasti vaikuttaa pelaajaan tiedostamatta niin, että pelaaja valitsee todennäköisemmin pelin, joka vaikuttaa tutulta.

Täysin poikkeuksellisen teeman omaavissa peleissä on niissäkin viehätyksensä. Pelien suunnittelussa on aina kuitenkin riski, että kehitetty teema on liian kaukaa haettu, ja pelin suosio jää vähäiseksi. Todiste ihmismielen yksinkertaisuudesta näkyy selvästi esimerkiksi siinä, että kaikkein suosituimmat casinopelit ovat yhä kaikkein yksinkertaisimpia teemoiltaan. NetEntin Starburst-peli, jossa pelisymboleina toimivat timantit, eikä mitään erityistä teemaa ole, on yksi kaikkein suosituimmista, ellei suosituin peli netticasinoilla. Jokaisella pelivalmistajalla on tällaisia hyvin paljon ensimmäisiä kolikkopelejä muistuttavia pelejä sen vuoksi, että ne ovat niin suosittuja.

Casinopelejä kehitetään niin paljon, koska kaikille erilaisille pelaajille halutaan olevan sopivia pelejä. Lisäksi pelejä voidaan kehittää jokaiseen pelihetkeen sopivaksi. Yksinkertaisin syy sille, että pelejä valmistetaan niin suuria määriä on se, että pelaamista pyritään lisäämään. Se onnistuu parhaiten varmistamalla, että pelaajat eivät pääse kyllästymään. Kolikkopelit tarjoavat tähän niin sanottuun pelien massatuotantoon poikkeuksellisen hyvät mahdollisuudet, sillä kolikkopelit antavat lähes rajattomat mahdollisuudet erilaisten teemojen suunnitteluun. Useimmilla casinoilla on nykyään niin monenlaisia kolikkopelejä, että pelien jakaminen aihepiireittäin, niiden teemojen mukaisesti on tullut suosituksi. Näin pelaaja voi löytää eri kategorioista esimerkiksi eläinaiheisia pelejä, pelejä kauhuteemalla, elokuva-aiheisia pelejä, tai miltei minkä tahansa muunlaisia kolikkopelejä. Lähes jokaisesta klassikkoelokuvasta ja monista muista suosituista elokuvista on tehty kolikkopelit. Pelivalmistajista muun muassa Microgaming, iSoftBet ja NextGen Gaming ovat tehtailleet elokuva-aiheisia kolikkopelejä. Jostain syystä eniten on tehty nimenomaan kauhu- tai toimintaelokuviin perustuvia kolikkopelejä. Esimerkiksi Psycho-, Rambo-, ja Jekyll & Hyde -elokuville omistetut kolikkopelit on olemassa. Eri teemojen avulla pelivalmistajat voivat kohdistaa pelejä tietylle yleisölle. Elokuvapelien kohderyhmä on oletetusti kyseisen elokuvan fanit.

Kolikkopelien kehitys

Vaikka osa pelaajista pelaakin mieluiten mahdollisimman yksinkertaisia kolikkopelejä, pelien kehityksellä on ollut suuri vaikutus casinopelien suosion lisääntymisessä. Casinopeleihin on vähitellen alkanut ilmaantumaan kerronnallisia piirteitä, jotka tekevät peleistä yhä enemmän videopelien kaltaisia. Pelissä ei välttämättä ole enää pelkästään teemaa, vaan pelissä on oma tarinansa, johon pelin teema perustuu. Pelivalmistajista useat ovat luoneet omiin peleihinsä intron, joka kertoo pelin tarinan. Esimerkiksi BetSoft Gamingin kaikissa kolikkopeleissä on mielenkiintoinen intro, joka johdattaa pelaajan pelin maailmaan. Useimmat pelaajat kokevat pelit mielenkiintoisemmiksi, kun peleillä on jokin selkeä tarina. Tällöin pelaamisesta tulee merkityksellisempää.

Pelaajan mielenkiinto pyritään pitämään yllä myös erilaisilla bonustoiminnoilla, jotka ovat osa lähes jokaista kolikkopeliä. Bonuspelit palkitsevat pelaajaa satunnaisesti, ja samalla kun ne toimivat palkitsemismielessä, bonuspelit myös tuovat peliin tavoitteita. Jännitystä lisää se, että pelaaja ei koskaan voi tietää milloin bonuspeli käynnistyy. Samaan tapaa kuin pelaaja ei voi tietää milloin voitto osuu kohdalle. Pelaajan kolikkopeleistä saama innostus ei liity siihen kun pelin lopputulos nähdään, vaan ohikiitävään hetkeen juuri ennen pelin päättymistä. Tuohon sekunnin mittaiseen hetkeen kiteytyy kolikkopelien koko idea. Ehkä juuri tässä piilee syy siihen, minkä vuoksi kolikkopelit ovat loppujen lopuksi muuttuneet perusidealtaan niin vähän. Miksi muuttaa jotakin, joka oli täydellinen jo syntyessään?

Uudenlaiset pelikokemukset

Nykyaikana ihmiset ovat jatkuvien ärsykkeiden ympäröimiä, ja mielemme on oppinut kaipaamaan ärsykkeitä niin, että joskus esimerkiksi täysi hiljaisuus saattaa tuntua piinaavammalta kuin jatkuva melu ympärillä. Ihmisillä on tarve saada uudenlaisia ärsykkeitä, joita voi saada mistä tahansa uudesta kokemuksesta. Halutaan kokea jotakin, mitä ei ole koskaan ennen koettu. Esimerkiksi elektronisten laitteiden ja kaikenlaisten pelien kehityksessä tätä ihmisille ominaista uutuuden tarvetta hyödynnetään häikäilemättömästi. Pyrkimyksenä on aina, että pääsee ensimmäisenä kokeilemaan kaikkea uudenlaista heti ensimmäisenä. Ihmiset suorastaan janoavat jotakin uudenlaista, mikä ei ole vastaus pelkästään kolikkopelien massatuotantoon vaan myös kaikkeen muuhun massatuotantoon.

Uudet pelit pyrkivät aina tarjoamaan pelaajalle jotakin sellaista, jota hän ei ole koskaan kokenut, tai ainakin saamaan pelaajan uskomaan niin. Kaikki uudet bonustoiminnot, äänet, ja kuvitus voivat toimia tuoden pelaajalle uudenlaisia ärsykkeitä. Pelien yhtenäiset kuviot ovat myös peleissä syystä. On tutkitusti todistettua, että ihmisen aivot pitävät erityisen miellyttävinä symmetrisiä kuvioita. Tämän huomion jälkeen yksinkertaisten kolikkopelien, kuten Starburstin suosio vaikuttaa mysteerin sijaan yhä selvemmältä. Samaan asiaan perustuu myös muiden yksinkertaisten pelien, kuten esimerkiksi Candy Crush -pelin suosio, joka toimii hyvänä esimerkikkinä. Peli on niin yksinkertainen, että pelin saavuttaman suosion suuruus tuntuu täysin järjenvastaiselta. Samaisessa pelissä on hyödynnetty yksinkertaisten pelisymbolien lisäksi muita ominaisuuksia, jotka lisäävät pelin suosiota. Ensinnäkin peli on saatavilla niin puhelimella, tabletilla kuin Facebookin kautta tietokoneellakin, mikä tekee pelin pelaamisen mahdolliseksi missä ja milloin tahansa. Pelin levityksessä ja pelaajan motivoimisessa on hyödynnetty myös sitä, että pelaaja voi päästä nopeammin eteenpäin kaveriensa avulla. Samalla pelaajat on valjastettu markkinoimaan peliä, kun pelaajat kutsuvat kavereitaan pelaamaan. Kolmas syy tälle toiminnolle pelissä on pelaamisen sosiaalistaminen. Pelaajat voivat kisailla kavereitaan vastaan siitä, kuka pelaajista on päässyt pisimmälle. Pelissä erilaiset bonustoiminnot ja tasot tekevät pelistä tavoitteellisen, ja saavat pelaajan palaamaan peliin yhä uudelleen. Pelien suunnittelussa hyödynnetyissä elementeissä on loppujen lopuksi kyse niin yksinkertaisista asioista, että emme edes tule ajatelleeksi niitä. Se saattaa tosin johtua osaltaan siitä, että samoja ihmisen aisteihin ja käyttäytymiseen vaikuttavia asioita hyödynnetään enemmän tai vähemmän joka puolella, eli niistä on tullut arkipäiväisiä, ja asioita ei nähdä enää meihin vaikuttavina asioina, vaikka ne sitä ovatkin.

Pelisuunnittelun muut osa-alueet

Pelien suunnittelu ei ole kuitenkaan pelkästään bonustoimintoja ja erilaisia teemoja, vaan kolikkopelin suunnittelu alkaa ihan jostain muusta. Pelin varianssi vaikuttaa olennaisesti pelin muuhun suunnitteluprosessiin. Tyypillisesti pelit jaotellaan matalan, keskitason ja korkean varianssin peleihin. Matalan varianssin peleissä voittoja saa usein, mutta ne ovat tyypillisesti pieniä. Korkean varianssin peleissä asia on taas toisinpäin. Voittoja saa hieman harvemmin, mutta ne ovat suurempia kuin matalan varianssin peleissä. Keskitason pelit ovat jotain tältä väliltä, eli niissä on sekä harvemmin saatavia isoja voittoja että pienempiä helposti saatavia voittoja. Tällaiset pelit ovat yleensä pelaajan kannalta kaikkein mielenkiintoisimpia, sillä jatkuvat pienet voitot pitävät mielenkiintoa yllä, mutta pelaajalla on mahdollisuus voittaa myös todella iso voitto.

Toisaalta myös pienen ja suuren varianssin peleille on omat kohderyhmänsä, jotka on otettava huomioon pelin suunnittelussa. Suuren varianssin pelien tyypillinen kohderyhmä on jättipotteja jahtaavat pelaajat, jotka pelaavat isommalla panoksella eivätkä ole kiinnostuneita pienemmistä voitoista. Matalan varianssin pelit ovat yleensä suunniteltuja pelaajille, jotka haluavat jatkuvasti palkintoja, joita ovat pienemmät voitot. Ihmiset ovat monesti tapoihinsa kangistuneita, minkä takia myös pelaajat pelaavat samoja tai samankaltaisia pelejä casinolla, vaikka tarjolla olisi satoja erilaisia. Erilaisia pelaajia on myös niin paljon, että on tuskin mahdollista suunnitella peliä, joka olisi kaikille pelaajille sopiva. Tämän vuoksi on yleensä kannattavampaa kohdistaa peli tietynlaiselle pelaajaryhmälle. Sitä on hyödynnetty selvimmin esimerkiksi jo aiemmin mainittujen suosittuihin elokuviin perustuvien kolikkopelien suunnittelussa.

Loppujen lopuksi casinopelien suunnittelun kehitys on pelaajan kannalta hyvä asia. Peleistä tulee huomattavasti nautinnollisempia, kun niissä on enemmän toimintoja ja ne ovat myös ulkoasullisesti paremmin suunniteltuja. Jokaiselle casinopelaajalle on paljon sopivia kolikkopelejä, minkä ansiosta pelaaminen on mielenkiintoisempaa ja pelaajat voivat tehdä pelikokemuksesta yksilöllisemmän. Sen sijaan, että pelaajia kohdeltaisiin yhtenä massana joille kaikille tehdään samanlaisia pelejä, pelaajien yksilölliset mieltymykset otetaan nykyään hyvin huomioon. Tätä tuskin kukaan pelaajista voi pitää minään muuna kuin positiivisena kehityksenä. Tietyiltä osin kolikkopelit ovat siis kehittyneet huomattavasti. Merkittävimpinä muutoksina voidaan nähdä juuri pelien teemat ja bonustoimintojen hyödyntäminen uusilla tavoin, mikäli jätetään huomiotta niidenkin taustalla oleva teknologinen kehitys.