Gamification ja kasinoseikkailut

Mitä on gamification?

Gamification käsitteenä merkitsee sitä, että peleille ominaisia elementtejä käytetään muussa yhteydessä ja tehdään käyttökohteesta pelinomainen. Tässä yhteydessä puhumme nettikasinoista ja siitä, miten gamification toimii nettikasinoilla, mitä elementtejä siihen sisältyy, ja miksi gamification ylipäätään on ilmaantunut kasinoille. Tutustumme myös lähemmin sivustoihin, jotka ovat gamificationin keinoja hyväksi käyttäen luoneet pelaajilleen kasinoseikkailun.

Muunlaisesta pelaamisesta lainattuja keinoja nettikasinoilla ovat esimerkiksi tasojärjestelmät, haasteet ja palkinnot. Ne jo yksittäisinä keinoina voidaan nähdä gamificationin käyttönä, mutta useat kasinot luovat niiden avulla varsinaisia kasinoseikkailuita. Ne voivat olla joko nimen suoranaisessa merkityksessä seikkailullisia ominaisuuksia kasinolla, mutta seikkailu voidaan nähdä myös yleisnimityksenä minkälaiselle tahansa pelille, jossa on mahdollista edetä kasinolla.

Miksi gamificationia hyödynnetään kasinoilla?

Gamification on tapa saada pelaajat pysymään kiinnostuneina. Pelillistämisen ja viihdyttämisen kautta kasinot yrittävät saada pelaajan käyttämään enemmän rahaa pelaamiseen. Vaikka tämä ei ole täysin perätön väite, on gamificatioinia pidettävä suuressa arvossa myös sen pelaamista rikastuttavan luonteen vuoksi. Esimerkiksi kasinoseikkailut erilaisine haasteineen ja palkintoineen on oivallinen esimerkki pelaamisen monipuolistumisesta. Nämä keinot tekevät pelaamisesta mielenkiintoisempaa ja hauskempaa pelaajan kannalta - kukapa nyt tylsällä nettikasinolla haluaisi pelata?

Gamification vetoaa kaikesta päätellen parhaiten pelaajiin, jotka pitävät myös muiden kuin kasinopelien pelaamisesta, sillä pelaamisesta saatava kokemus halutaan kokea myös kasinopelien parissa. Tällaiset pelaajat pitävät yleensä myös kasinopelien viihteellistä arvoa korkeana verrattuna niihin pelaajiin, joille itse pelillä tai kasinolla ei ole niin suurta merkitystä, vaan painopiste on itse pelaamisessa.

Erottautumiskeino

Mahdollisesti tärkein syy, miksi gamificationia on alettu käyttää nettikasinoilla, on kasinomarkkinoiden räjähdysmäistä kasvua viime vuosien aikana. Gamification toimii erottautumiskeinona muista kasinoista, mutta osaltaan myös pelaamisen luonnetta ja pelaajan suhtautumista muutavana tekijänä. Kilpailu on ajanut nettikasinot keksimään innovatiivisempia ratkaisuja pelaamiseen. Samalla halutaan erottua muista kasinoista esimerkiksi persoonallisen kasinoseikkailun avulla.

Gamification toimii ennen kaikkea kuitenkin pelaajien roolin muuttajana. Kasinopelaajan perinteisesti passiivinen rooli syrjäytetään gamificationin keinoja hyödyntäen. Pelaajasta itsestään tulee aktiivinen siinä mielessä, että pelaajalle tarjotaan mahdollisuus vaikuttaa pelaamisen etenemiseen. Kasinopeleissä pelaajalla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa täysin satunnaisten pelien lopputulokseen. Pelien jännitys piilee nimenomaan tässä, mutta samalla kasinoseikkailu toimii vastakohtana kasinopelien pelaamiselle. Jos pelaajasta jatkuvasti tuntuu siltä, että hän ei voi vaikuttaa oman pelaamisensa etenemiseen, ei pelaaminen ole pitkällä tähtäimellä motivoivaa. Pelaajan aktiivisen luonteen korostamiseen voidaan kasinolla käyttää hahmoa tai avataria, joka kuvastaa pelaajaa itseään. Hahmo etenee kasinolla ja siten konkretisoi pelaajan edistymisen seikkailussa. Osalla kasinoista pelaaja saa uuden avatarin joka kerta, kun pelaaja pääsee uudelle tasolle.

Kasinot pyrkivät gamificationin avulla pidentämään pelaajan elinkaarta samalla sivustolla. Tästä on tullut entistä tärkeämpää, kun uusia nettikasinoita ilmestyy markkinoille tiheään tahtiin. Siinä missä ilmaiset kasinobonukset toimivat keinona uusien pelaajien saamiseksi, gamification eri keinoineen toimii pelaajan motivoimisena ja saa pelaajan palaamaan kasinolle yhä uudelleen. Samalla tavalla kuin videopeleissä käytetään tasojärjestelmiä ja muita keinoja pelaamisen jännittävyyden ylläpitämiseksi, pelaaja saadaan palaamaan kasinolle samalla tapaa. Pelaaminen jatkuu siitä, mihin se viimeksi jäi.

Jatkuvuus puuttuu kasinopeleistä yleensä kokonaan ja gamification on nähty mahdollisuutena tuoda tämä ominaisuus myös kasinopelaamiseen, vaikkakin eri muodossa kuin videopeleissä. Näin kasinopelit voidaan nykypäivänä nähdä osana peliä, joka itsessään luo pelin. Kärjistettynä voitaisiin sanoa, että ennen pelattiin pelejä kasinolla; nyt kasinopelit ovat yksityiskohtia isommassa pelissä, joka on kasino itsessään. Tätä ei kuitenkaan tule ymmärtää kasinopelien merkityksen vähenemisenä, vaikka niin on jossain määrin käynytkin, sillä kasinoiden pelivalikoimat ovat huomattavan samankaltaisia. Se puolestaan tarkoittaa sitä, että nettikasinon on erotuttava kilpailijoistaan jollain muulla tapaa.

Kokonaisuus on tärkeä

Pelejä ja gamificationia ei tulisi tarkastella toisistaan erillisinä osina, vaan ne yhdessä kasinon muiden ominaisuuksien kanssa tekevät pelikokemuksesta ainutlaatuisen. Pelaaja harvoin ajattelee nettikasinon eri ominaisuuksia erillisinä, sillä jokainen yksityiskohta vaikuttaa pelikokemukseen. Nykyään juuri pelikokemus, jonka eri palaset yhdessä luovat, laitetaan vertailuissa etusijalle. Pelikokemus on se, millä erotetaan huonot ja hyvät kasinot toisistaan. Kaikki peruselementit voivat näennäisesti kunnossa olla, mutta jos ne eivät toimi yhdessä, ei kasinoa voida pitää hyvänä.

Kasinoiden monimutkaistumisella esimerkiksi gamificationin myötä on myös varjopuolensa. Jos gamification on huonosti toteutettua, se ainoastaan vaikeuttaa pelaamista, jolloin pelikokemus kärsii. Edellytykset hyvin toteutetulle gamificationille ovat teknologia ja osaaminen, jotka eivät saa jäädä suurista suunnitelmista jälkeen. Seurauksena tästä olisi huonosti toimiva kasino.

Eri tapoja toteuttaa kasinoseikkailu

Kasinot käyttävät gamificationia hyväkseen monella tapaa, mutta yksi näkyvimmistä trendeistä ovat viime aikoina olleet erilaiset kasinoseikkailut. Seikkailussa pelaaja asetetaan pelin sisään samalla tapaa kuin videopeleissä, ja pelaaja kohtaa matkan varrella monenlaisia haasteita, joiden selvittämisestä palkitaan. Kasinoseikkailu voi tapahtua graafisesti luodussa pelimaailmassa, joka ei seikkailun alkaessa ole välttämättä kokonaan avoin. Näin pelaajan kiinnostusta pidetään paremmin yllä, kun pelaamisen edetessä pääsee myös uusiin peliympäristöihin. Joillain kasinoilla tämä ajatus on viety niin pitkälle, että uudella tasolla ei avaudu vain uusi pelimaailma, vaan myös kokonaan uusia pelejä.

Casumo on ensimmäinen nettikasino, joka käytti gamificationia luodakseen kasinoseikkailun. Casumolla pelaajalla on oma hahmo, joka pelaajan uudelle tasolle päästessä saa uuden värisen vyön, joka kuvastaa sitä, millä tasolla pelaaja seikkailussa on. Casumo-hahmo on pieni pelaajan aloittaessa, ja kasvaa sitä mukaa, kun kasinoseikkailussa edetään. Pelaaja palkitaan seikkailun aikana ilmaisella pelirahalla, ilmaiskierroksilla ja arvoesineillä. Pelaajalle avautuu uudella tasolla myös uusi maailma.

Casino Heroesilla jokaisella pelaajalla on oma Casino Hero, jonka tehtävänä on edetä seikkailussa voittaen vastustajat. Aina kun pelaaja pääsee uuteen paikkaan Hero-saarilla, häntä on vastassa saaren pomo, jota vastaan pelaajan on taisteltava. Jos pelaaja onnistuu voittamaan pomon, hän saa palkinnoksi saaliin, joka kerättiin taistelun aikana. Saaliina on yleensä rubiineja, jotka ovat Hero-saarten valuuttaa. Pelaaminen Casino Heroesilla perustuu tarinaan, jossa ilkeä Betser-lohikäärme on varastanut kuninkaan kruunun. Pelaaja yrittää pelastaa kruunun taistellen pomoja vastaan, jotka Betser on palkannut vartioimaan saarta.

Maskotit ja sosiaalinen pelaaminen

Gamification voidaan toteuttaa useilla muillakin tavoilla kuin kasinoseikkailuna. Toinen suosittu tapa on luoda nettikasinolle oma johtohahmo tai maskotti, jonka ympärille kasinon idea luodaan. Näistä esimerkkeinä ovat Mr Green, Rizk ja SuperLenny. Jokaisella kasinolla on omanlaisensa hahmo, joka vaikuttaa esimerkiksi kampanjoissa. Monien kasinoiden kohdalla niiden johtohahmot ovat mystisiä henkilöitä, joiden kasvoja kukaan ei ole nähnyt. Tällä halutaan luoda kasinolle tietynlainen tunnelma, jolla pidetään yllä jännittävää ilmapiiriä.

Kasinoilla on myös alettu sosiaalistaa pelaamista, mikä näkyy siten, että pelaajien voitot ja saavutukset ovat muiden pelaajien nähtävissä esimerkiksi sivupalkissa. Chanz, joka on nimennyt itsensä sosiaaliseksi kasinoksi, menee pelaamisen sosiaalistamisena pidemmälle. Kaikilla pelaajilla on oma seinä kuten sosiaalisessa mediassa, jossa he voivat jakaa pelikokemuksiaan kasinolla. Tämä idea toimii sellaisten pelaajien kohdalla, jotka eivät halua menettää pelaamisen sosiaalista vaikutusta myöskään netissä pelatessaan.

Kivijalkakasinolla pelaaminen on yleensä sosiaalisempaa, sillä siellä pääsee pelaamaan muiden pelaajien kanssa samoissa pelipöydissä ja sosiaalinen kanssakäyminen on osa pelaamista. Nettikasinolla puolestaan pelaamisesta poistuu sosiaalisuus yleensä kokonaan. Kolikkoppelit ovat kaikkein vähiten sosiaalisia, sillä muut pelaajat eivät osallistu pelaamiseen millään tavalla. Esimerkiksi livekasinopelien avulla pelaamisesta on kuitenkin saatu tehtyä sosiaalisempaa. Livepöydissä pelejä hoitavat oikeat jakajat, ja halutessaan pelaajat voivat keskustella heidän kanssaan chatin kautta.

Koska pelaaminen mielletään aina jollain tapaa sosiaaliseksi, pelaamisesta pyritään tekemään sosiaalinen kokemus myös nettikasinoilla. Yksi keino tähän ovat erilaiset kasinoturnaukset, joissa pelaajat kilpailevat keskenään palkinnoista ja saavat nimensä leader boardille. Muiden pelaajien läsnäolosta tulee eri tavalla todellista, kun pelaajat kisailevat keskenään eivätkä vain tietokonetta vastaan.

Gamificationin raja hämärtyy

Gamificationista on tullut niin iso osa pelaamista, että sen keinot eivät enää erotu selkeästi perinteisestä kasinopelaamisesta. Perinteisesti kasinopelaaminen on keskittynyt lähinnä peleihin ja sivustot ovat olleet yksinkertaisia. Gamification on siis antanut nettikasinoille laajemmat mahdollisuudet kehittää toimintaansa erilaiseen suuntaan. Hämärää on nimenomaan se, mikä kasinoiden kehityksessä voidaan nähdä muusta pelaamisesta lainattuna, ja mikä on osa luonnollista kehitystä. Selvää on kuitenkin se, että osalla kasinoista gamification on huomattavasti laajemmin nähtävissä kuin toisilla. Osa kasinoista keskittyy edelleen enemmän esimerkiksi laajan pelivalikoiman ja hyvien kampanjoiden kehittämiseen. Kaikkia kasinoseikkailut eivät yksinkertaisesti kiinnosta, joten on hyvä, että näillekin pelaajille riittää tarjontaa monipuolisilla markkinoilla.